Maori culture & relaxing Spa time in Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van maartjedevries - WaarBenJij.nu Maori culture & relaxing Spa time in Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van maartjedevries - WaarBenJij.nu

Maori culture & relaxing Spa time in Rotorua

22 Oktober 2015 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Donderdag 15 oktober vertrok ik naar Raglan. Raglan staat bekend als het surfers paradise van Nieuw-Zeeland, en de sfeer was dan ook erg relaxed. We verbleven in een zogeheten wilderness lodge dicht aan zee. ’s Middags over het strand gewandeld met Rens (Nederland), en het was af en toe wel even stuntelen met het Nederlands, haha. Dit keer niet een parelwit strand, maar een zwart strand. ’s Avonds hebben we met de hele groep gebarbecued en daarna hebben we met z’n allen de zonsondergang gekeken op Inspiration Point. Dat was in ieder geval het plan, maar het was te bewolkt om een mooie zonsondergang te kunnen zien. Het uitzicht was alsnog prachtig, met aan de ene kant de zee en aan de andere kant het gebergte Wahine Moe (Sleeping Lady). Eén van de jongens had zijn gitaar meegenomen, dus het werd een erg gezellige avond. Toen we later terugliepen naar de lodge, zagen we de glow worms oplichten langs het pad. Erg bijzonder om te zien.

De volgende dag gingen we naar de Waitomo Caves, en die staan bekend om de grote aantallen glow worms. Eerst liepen we door de groene heuvels, totdat we bij de ingang van de grot kwamen. Helmpjes op en head lights aan. Terwijl we in de donkere grot in een bootje vaarden, lichtten boven ons overal glow worms op. Miljoenen lichtgevende beestjes. Het leken wel sterren aan de hemel. Zo mooi was dat. We sloten de dag af in een marae dichtbij Rotorua. Een marae is een meeting place van de Maori people. Eerst werden we welkom geheten tijdens de welkomstceremonie. Het hoofd van de iwi (stam) hield een soort toespraak in Maori language en daarna heeft iedereen elkaar begroet door elkaar met de neuzen aan te raken. Intieme vijf minuten waren dat dus, haha. ‘s Avonds hebben een aantal leden van de whanau (familie) een optreden gegeven met zang, dans en een aantal Maori stories. Vervolgens was het tijd om zelf in beweging te komen. De meisjes leerden de dans met de poi (een soort balletje aan een touwtje), terwijl de jongens de wat agressievere haka (war dance) deden. Een leuke ervaring en erg gelachen. Na een superlekker dinner met sweet potatoes, maakten we ons klaar voor bed. We sliepen met z’n allen op de grond in een apart huisje, dat een spirituele plek is voor de Maori people.

Nadat het stamhoofd ontbijt voor ons had gemaakt (“I’m gonna make Dutch flipping bitches”, wentelteefjes dus) was het tijd om afscheid te nemen. De volgende stop was Hobbiton. Iedereen verklaarde Janine en mij voor gek dat we nog nooit een Lord of the Rings film hebben gezien. Toch zijn Janine (Canada) en ik meegegaan naar Hobbiton, en het was superleuk. Het gaf een magisch gevoel om daar rond te lopen, en de guide vertelde leuke feitjes over the making of. We sloten de ochtend af met een cider in the Green Dragon. De movie set heeft me nu in ieder geval wel heel enthousiast gemaakt om de films toch maar te gaan kijken.

Momenteel ben ik in Rotorua. Dit is wel de leukste plaats in Nieuw-Zeeland tot nu toe. Het is niet zo groot als Auckland en er hangt een gezellige sfeer. Er zijn leuke winkels en restaurantjes, en in vijf minuten sta je aan een prachtig meer omringd met bergen. Het hostel is ook super in vergelijking met mijn vorige hostels: geen stapelbed maar een normaal bed, heerlijk. Klein nadeeltje van Rotorua (of: Rotten Rua): het stinkt voortdurend naar rotte eieren als je over straat loopt, en er komt af en toe zelfs stoom uit de putten. Rotorua ligt namelijk in een actief vulkanisch gebied en die stank wordt dus veroorzaakt door de zwavel. Soms heb ik dan ook het idee dat de boel elk moment kan ontploffen. Gelukkig is die kans erg klein. Het vulkanisme levert spectaculaire landschappen op. Samen met Cleona (Ireland) heb ik een wandeling gemaakt door Wai-o-tapu, langs verschillende natuurverschijnselen. We hebben borrelende mud pools, een spuitende geiser, verschillende meren (eentje was zelfs felgroen, zo’n glow-in-the-dark kleurtje) en watervallen gezien. De meeste wateren hadden een temperatuur van 100 tot 300 graden Celcius. Ook is hier de bekende Champagne Pool, maar deze was wel erg actief toen wij er waren, dus het uitzicht werd geblokkeerd door alle stoom en rook die eraf kwam. Na de wandeling hebben we onze voetjes rust gegund in de natuurlijke hot pools. Ook hier was het water warm, bijna heet, dus na vijf minuten werden we toch wel een beetje light headed en zijn we verhuisd naar de hot pool aan de andere kant van de brug en deze was iets koeler. Hier waren dan ook meer mensen, waaronder een Maori vrouw. Ze liet ons zien hoe je van de klei van de rotsen aan de zijkant een soort scrub kan vormen. Elkaar gescrubd en gemasseerd, en gedobberd in het water. De volgende dag (maandag) ging de verwennerij nog verder, want toen ben ik naar de Polynesian Spa geweest. Dit is gewoon een spa zoals we in Nederland ook kennen, en dus niet natural. Maar alsnog was het genieten, vooral de mud massage, waar ik een flinke korting op heb weten te krijgen. Helemaal ontspannen en uitgerust daarna dus. De volgende dag zou ik op een tour naar White Island gaan, maar deze werd helaas gecancelled vanwege het weer en the rough sea conditions.

Vanmiddag vertrek ik naar Taupo en daarna naar Tongariro National Park, waar ik hopelijk – als het weer mee zit – de Tongariro Crossing ga doen! Voor de Lord of the Rings fans: Mount Doom! In deze tijd van het jaar kan het nog sneeuwen en kan de temperatuur dus ook flink onder 0 zakken op deze track, waardoor de crossing vaak wordt afgeraden, maar hooopelijk heb ik geluk!

• 25 Oktober 2015 - 13:33

Maureen:

Wat een geweldig reisverslag weer Maartje. Wat geniet je ontzettend en het is een hele nieuwe ervaring weer. Heel veel plezier verder!